Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat Elenbaas enige tijd gevangen in Kamp Amersfoort vanwege illegale activiteiten, met valse papieren wist hij het Kamp te verlaten. Na de oorlog legde de kunstenaar zich toe op de lithografie. Hij won in 1952 de derde prijs tijdens de Biënnale van Venetië voor zijn grafisch werk. Hij maakte daarnaast ook schilderijen en muurschilderingen en mozaïeken voor onder meer de Beurs in Rotterdam, het provinciehuis in Arnhem (1954), de Nationale Energie Manifestatie 1955, het Academiegebouw in Groningen (1959) en het kantoor van Philips in Eindhoven (1964).[5] Eind jaren vijftig was hij enige tijd onderwijzer aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam. Omdat het litografisch proces hem te zwaar werd, stapte hij over op het zeefdrukken.[6] Vanaf de jaren tachtig pakte hij de fotografie weer op. In 2002 gaf hij een boek uit met foto's die hij in de loop der jaren van zijn vrouw had gemaakt.
Door het rijke materiaal aan archiefbeelden kwamen wij er achter dat er begin 1900 en middenornament aanwezig was in het grootste atelier. Hierdoor hebben wij de keuze gemaakt deze terug te plaatsen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat Elenbaas enige tijd gevangen in Kamp Amersfoort vanwege illegale activiteiten, met valse papieren wist hij het Kamp te verlaten. Na de oorlog legde de kunstenaar zich toe op de lithografie. Hij won in 1952 de derde prijs tijdens de Biënnale van Venetië voor zijn grafisch werk. Hij maakte daarnaast ook schilderijen en muurschilderingen en mozaïeken voor onder meer de Beurs in Rotterdam, het provinciehuis in Arnhem (1954), de Nationale Energie Manifestatie 1955, het Academiegebouw in Groningen (1959) en het kantoor van Philips in Eindhoven (1964).[5] Eind jaren vijftig was hij enige tijd onderwijzer aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam. Omdat het litografisch proces hem te zwaar werd, stapte hij over op het zeefdrukken.[6] Vanaf de jaren tachtig pakte hij de fotografie weer op. In 2002 gaf hij een boek uit met foto's die hij in de loop der jaren van zijn vrouw had gemaakt.
Tijdens het verwijderen van oude verlagen werden nieuw stucwerk en voorgaande herstelwerkzaamheden/ restauraties ook zichtbaar.
Voorbereidingen om een authentiek ornament uit het Belvédère pand terug te plaatsen.
Dit ornament komt oorspronkelijk uit het Belvédère pand en is gered na de brand. Het verkeerde in erbarmelijke staat.
Authentiek ornament tijdens grondige reinigingswerkzaamheden en de eerste inventarisaties.
Detail.
Verwijderen oude verflagen en losse onderdelen. Deze werkzaamheden gingen hoofdzakelijk voor de constructieve werkzaamheden uit.
In Ere/ Restauratie Wally Elenbaashuis
IN ERE
In samenwerking met Het Verhalenhuis Belvedere zijn wij in januari 2019 gestart om de authentieke plafonds in het Elenbaashuis
in ere te herstellen. Dit tevens om de beoogde museumwoning op de 3e en 4e van het Verhalenhuis te realiseren.
Doel is een renovatie en een permanente inrichting / tentoonstelling die het
verhaal van Wally Elenbaas en Esther Hartog, het Belvédère-pand & van de unieke Rotterdamse wijk Katendrecht tot de verbeelding brengt.
Ik trof de plafonds in zeer erbarmelijke staat aan. In het verleden was er een brand geweest waardoor er naast ouderdomsschade ook brand en waterschade’s zichtbaar en aan het licht kwamen tijdens de werkzaamheden.
Nadat diverse onderdelen waren verwijderd zijn de plafonds constructief ondervangen en gerenoveerd. Daarna zijn de reconstrucies en restauraties
uitgevoerd. Ter plekke en in deels in Allandsch’ restauratie-atelier.uitgevoerd. Ter plekke en in deels in Allandsch’ restauratie-atelier.